Beltane igen.......

Publicerad 2018-04-29 11:35:00 i Högtider,

 
 
 
 
Årshjulet rullar vidare och i morgon står vi åter inför en högtid......Beltane.
 
En Sabbat börjar ju alltid firas på kvällen innan den infaller......

Så Beltane firas 30 april- 1 maj
 
Beltane kommer från det keltiska ordet bel för eld.
Det var också ett av solgudens namn.
 

Naturen har äntligen vaknat och blomstrar.

Djuren friar och föder sina ungar......

 

Gudinnan Moder Jord återförenas  med sin gemål den hornprydda Guden.

 

 

Det sprudlar av kärlek och energier överallt.

 

Beltane är ju det slutgiltiga farvälet till vintern,

och ett välkomnande till vår och sommar.

 Den viktigaste symbolen för Beltane är maj-bålet.

Den stora elden som tänds till Gudomarnas och naturens ära.

 
 
 

 

Magi som passar specellt bra vid Beltane är fruktbarhetsritualer och kärleksritualer.

Att du  startar nya projekt........Åker på resor eller flyttar.

Magi för att Rensa.....Avsluta......skydd.... Rena.....välstånd.

 Passa på att skörda magiska grenar från bl a ek och rönn.
 
Och besök Älvor och annat småfolk som den natten vaknar ur sin vinterdvala.
 
 
 
 

Dekorera ditt altare och ditt hem med färska blommor......

Vitsippor, påskliljor, tussilago, violer, penseér, maskrosor, gröna kvistar, gräs.....

Ja allt det som ändå växer där ute.

 
Detta var lite kort om högtiden Beltane <3
Då jag bloggat om den flera gånger tidigare där har jag skrivit mycket mer.
 
Det som skiljer denna Beltane från andra år,
är att det är fullmåne som kommer göra högtiden extra Magisk.
 
 
 
Om du inte kan eller vill ha en ritual ute ta en promenad........
och plocka årets första växter.......
Kanske ändå ha kanske årets första picnic i riktig Beltane anda.....
stäng ute känslan av vinter och välkomna ljuset.

 

Om du ännu inte skrikigt ditt Vårskrik......
Så gör det i triumf och glädje........

Över livet, ljuset, kärleken, din Häxa och din Magi

 
 
 
Vill ni läsa dem så är här länkar till mina tidigare bloggar om Beltane.
 
http://magisktliv.blogg.se/2015/april/beltane.html
 
http://magisktliv.blogg.se/2016/april/orter-och-annat-till-beltane.html
 
http://magisktliv.blogg.se/2016/april/orter-och-annat-till-beltane.html
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela