Förkylning och psykisk ohälsa.......

Publicerad 2018-01-19 10:57:00 i Allmänt,

 
Det är jobbigt när den man älskar inte mår riktigt bra fysiskt.......
 
Om det är fysiskt  som det började med min man.........

Som först blev dunder förkyld......
Hostade infernaliskt......
Hade hög feber.......
Och efter någon vecka övergick förkylningen i lunginflammation.

Detta konstaterades av läkare på VC........
Och penicillin skrevs ut.....
 
 
 


Alla i familjen har haft eller har denna förkylning......
Snorat, hostat, haft feber, huvudvärk och ont i halsen.

Så även jag.......

Tackar gudarna för att det finns cocillana då man hostar
så att det känns som om tarmarna ska komma ut.
 
 
 
Nu är det så att min man är bipolär......

Något jag lärt mig att leva med.......

Som jag också "valt" att leva med.....
 
Inte det lättaste valet alla gånger.....

Hans form av bipoläritet gör att han blir manisk
och om det inte hävs blir han sedan psykotisk....... 

Jag är inte någon expert på bipolära sjukdomar,
men jag är det på just hans......
 
 
 
 
Därför tittar jag och familjen i övrigt ständigt efter tidiga tecken att något är på gång.......

Allt för att "stämma i bäcken" så att säga......
 
För det är inte lätt att som anhörig leva med en psykiskt sjuk person
och ännu mindre en person som är psykotisk .....
 
Man tittar ständigt efter tecken och oroar sig för att sjukdom är på gång.....
 
Då person själv många gånger helt saknar sjukdoms insikt,
eller själv blundar för tidiga tecken och varningar.

Jag gjorde ett avtal med min man att så länge han tog sina mediciner,
så länge han lät bli alkohol och vi har en öppen och bra kommunikation
........så stannar jag hos honom.

Då hans största räddsla är att bli inlaggd på sjukhus,
så har vi genom åren också vårdat honom hemma så länge det fungerat.
Vilket inte alltid varit det lättaste.


Och idag 25 år senare kanske jag hade gjort ett annat val från början,
om jag vetat hur svårt det faktiskt är.......

 Men då hade jag heller inte haft mina tre underbara tjejer
och ej heller det liv vi haft, både på gott och ont......
 
Och så handlar det ju till stor del om den kärlek som vi delar.

 
 
För att nu komma till slutet på detta inlägg,
så är Han nu tyvärr sjuk igen.
 
Triggat av infektionen och den höga febern han haft i sin kropp.....

På grund av hostan har Han sovit dåligt.......

Yrat och varit förvirrad.....

Ganska tidigt såg jag och förstod vad som var på  gång.....
Talade med hans läkare och vi höjde hans medicindos....
Då det inte hjälpte så var vi på besök i går,
och fler medicinändringar gjordes.

Han fick bl.a. sömntablett och den fungerade så han har sovit.....
Och alltså jag också......

Nu håller vi fingrarna korsade och hoppas att det snabbt vänder,
så han kan börja sin resa tillbaka.....

Sjukdom passar aldrig bra.....

Men just nu är läget extra dåligt då jag ju absolut inte är på topp.

Vilket säkert också påverkat hans sjukdom då han ju är van att jag är stark och fixar allt.

Nu är jag ju mycket centrerad på mig själv och min egen kropp.....

Och att få hjälp med mina smärtor och sjukskrivningar.....

Det tär mycket på mig.......

Att då bli dunder förkyld och må skit gör då inte saken bättre.....

Så han har fått ta emot många tårar och givit mig tröst.....

Ett omvänt scenario mot hur det brukar vara......
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela