ÖrtMagi med ÖrtHäxan

Publicerad 2018-09-05 10:31:00 i Magi, ÖRTER,

 
ÖrtMagi med ÖrtHäxan.
Idag tänkte jag inte blogga om en enskild växt,
utan istället ge lite tips på hur du som Häxa
kan använda dig av olika örter i din Magi.

Jag hoppas att ni ska tycka är matnyttigt och intressant.

Jag tror att det finns fem element.....

Luft, Eld, Vatten, Jord och Ande.......

Det är vad jag tror och om ni tror något annat så är det er sanning.

 

 

Våra örter kan magiskt delas in på många olika sätt.......

Ett av dem är efter vilket element de tillhör.

 

En del växter tillhör fler eller alla element.....

 

 

 

Och elementet Ande finns i allting........

i alla växter och alla djur.

 

Här är några växter indelade efter elementen de tillhör.......

 

 

 

 

Luft:
Anis, Gråbo, Mynta, Fläder, Malört, Lavendel, Salvia, Hassel, Mejram, Klöver, Har-ris, Ögontröst, Mistel, Kardborre, Hundkex, Persilja, Oregano, Syren, Lind, Körvel, Blåsippa, Muskot, Ask och Gurkört.

 

 

 

Eld:
Basilika, Lager, Rosmarin, En, Klöver, Nässla, Dill, Johannesört, Ek, Gurkört, Hagtorn, Nejlikrot, Kryddnejlika, Kanel, Rönn, Koriander, Ringblomma, Kvanne, Salvia, Solros, Ingefära, Gran, Myskmadra, Kryddpeppar, Slånbär, Vitlök, Löktrav, Kungsljus, Ask och Gurkört.

 

 

Vatten:
Ros, Kamomill, Vitlök, Timjan, Murgröna, Ljung, Äpple, Vänderot, Klöver, Vallmo, Pil, Klöver, Myrra, Kungsljus, Järnört, Myrten, Ask, Rölleka, Salvia, Daggkåpa, Ingefära, Älggräs, Sandelträ, Hyacint, Gran, Tussilago och Renfana.

 

 

 

Jord:
Klöver, Ljung, Järnört, Rölleka, Jasmine, Revfingerört, Salvia, Tall, Hibiscus, Kanel, Kaprifol, Persilja, Oregano, Såpnejlika, Kardborre, Fänkål, Pepparmynta, Maskros, Alruna, Hägg, Gurkört och Groblad.

Några växter tillhör alla element som exempelvis Björk, Citronmeliss, Skelört och Timjan.

 

Denna indelning kan exempelvis vara bra då du med örtmagin vill arbeta med ett visst element...... Då du exempelvis vill ”offra till”, hedra eller symboliskt tillsätta ett visst element i en spell eller i en ritual.

Denna indelning kan exempelvis vara bra då du med örtmagin vill arbeta med ett visst element...... Då du exempelvis vill ”offra till”, hedra eller symboliskt tillsätta ett visst element i en spell eller i en ritual.

 

 

 

Det är också ett sätt att ”läsa av”, känna vilka egenskaper en växt har magiskt.

Och att få en bättre ”balans” i sin Magi vid användandet av örter.

Som alltid är Din Magi din......inget är ristat i sten......Du följer bäst din egen intuition men denna indelning kan vara en hjälp på vägen.....

 

 Jag använder mig av min ÖrtMagi under ritualer på flera olika sätt.......Ibland intar jag dem i teér eller andra drycker...... i bakverk eller i någon maträtt........Ibland är örterna färska men också ofta torkade.


Jag är en Häxa som bränner mycket torkade örter under mina ceremonier och ritualer......vid en större eld större knippen och torkade kvastar som jag blandat och torkat till bestämda syften.

 

Mindre mer finfördelade bränner jag i min häxkittel eller i min abalonesnäcka.........Om jag är utomhus så gör det inget om det ryker och osar......inomhus är jag inte det lika hämningslös då brandlarmen tjuter vid minsta rökpuff...... Då jag genomför mina reningsceremonier så stänger jag oftast av dem.......

 

 

 

Jag använder mig av rökelser av många olika slag...... pinnar, koner och flätor...... Gör egen rökelse då jag blandar finfördelade örter med kåda........en enkel ”rökelse” kan du göra själv av en remsa rispapper/ silkespapper 1 ½ – 2cm bred och ca 15-20 cm lång som du viker på längden och fyller med finfördelade/ pulvriserade torkade rötter och örter, sedan snurrar/ vrider du pappret till en lång smal ”korv”.......Den är lätt att tända, brinner bra och ger minimalt med rökutveckling.

  

 

Örter och växter använder jag också på andra sätt.......planterar dem på särskilda platser i min trädgård.......Oftast för att få beskydd av den, mitt hus och familj........Jag har också krukor inomhus och på andra platser.......till exempel en aloevera i köket vid spisen...... En lagerbuske som jag övervintrar........ och flera andra olika magiska krukväxter som jag samlat på mig genom åren som penningträd, murgrönor och ormbunkar för att nämna några.

 

 Jag använder också mina magiska örter till magiska ljus, magiska salvor,oljor och potpurrier.

 

 
 

Och naturligtvis till olika sorters AMULETTER......
jag använder mig ofta av en eller flera örter i kombination med varandra för att få bästa Magiska effekt........

Här får du en lista på några olika förslag på växter till Amuletter av varierande slag....men det finns förstås en massa andra växter som inte står med........ som också har dessa magiska egenskaper.


 

 

 

Skyddsamulett:
Nässlor, En, klöver, björk, lager, malört, skelört, fläder, gullviva, kanel, syrén, myskmadra, lind, dill, sandelträ, mistel, körvel, slånbär, salvia, malört, tussilago, rölleka, vitlök, daggkåpa, hägg, löktrav, persilja, ask, johannesört, groblad, mynta och renfana.


Kärleksamulett:
Citronmeliss, rosmarin, hyacint, björk, lavendel, fläder, lager, gullviva, syrén, lind, dill, körvel, mejram, daggkåpa, hägg, persilja, ringblomma och ros.


Amulett mot förbannelser:
Brännässlor, rölleka, lager, sandelträ, fläder, basilika, slånbär, malört och En.


Amulett för pengar:
Kamomill, pepparmynta, kanel, basilika, En, fläder, myskmadra, mistel, kryddpeppar, dill, muskot, tussilago, löktrav, gurkört, mynta och kastanj.


Amulett för studier:
Lager, persilja, rosmarin, mejram, malört och mynta.


Amulett för lugn och ro:
Ljung, salvia, basilika, myskmadra, lavendel och kamomill.


Amulett för älskog och passion:
Lavendel, kanel, ljung, björk, lind, ingefära, myskmadra, citronmeliss, dill, tussilago, vitlök, hägg, löktrav, lavendel, persilja och rosmarin.


Amulett för goda vibrationer och harmoni.
Myskmadra, sötväppling, skelört, johannesört, kamomill, myskmadra, dill, mejram, lavendel, salvia, gurkört, älggräs och syrén.


Amulett mot skvaller:
Johannesört och kryddnejlikor.

 

Amulett för rening:
Salvia, En, nässla, björk, kamomill, maskros, vitlök, johannesört, groblad och körvel


Amulett för hälsa:
Salvia, ringblomma, björk, nässla, kamomill, nejlika, maskros, fläder, gullviva, syrén, citronmeliss, lind, gran, ingefära, kryddpeppar, blåsippa, muskot, rölleka, vitlök, löktrav, lavendel, persilja, ask, groblad och timjan.



Amulett mot våld och stöld:
En, rönn, vitlök, löktrav, groblad, älggräs och Brännässla.


Amulett för klarsynthet:
Gråbo, lager, björk, kanel, basilika, dill, mynta och ängsvädd.

 

 

Amulett för att öka din divinatoriska förmåga ( att sia, spå, förutsäga, se i drömmar, kort, runor etc.)
Gråbo, lager, maskros, kanel, dill, malört, tussilago, muskot, rölleka, hägg, persilja, timjan, ask, johannesört, mynta, älggräs och sandelträ

 

 

Reseamulett:
Fläderbär, askträd, hagtorn, vitlök, mynta, gråbo, dill, muskot, mynta och mistel.

 

Amulett för juridik och affärer:
Lager, skelört, mistel, ringblomma och gurkört


Amulett för att främja fertilitet:

Kryddpeppar, mistel, lind, daggkåpa, hägg, rosmarin, persilja och slånbär

 

 

 
 
 

 

 

Amuletter kan vara små eller stora......De kan bäras av en person, ligga i ett fordon eller stå i ett rum …..befintligt eller som en del av ett större yta.

 

Du kan ju förutom ”påsar” även fylla örter i exempelvis ”små kuddar” eller små enkla sydda dockor......Eller i behållare som små/ större flaskor eller burkar, hängen/ berlocker som går att öppna och fylla med smulade torkade örter.....

Du kan ju göra amuletten under själva ritualen eller förbereda den innan och sedan bara ”ladda” Amuletten i din magisk ritual.

 

 

 

Jag är som jag skrivit flera gånger tidigare lite av Häxornas Kajsa Warg och tycker att ”Man tager vad man haver”

Vilket gör att jag använder många olika växter i mina ritualer och i min Magi.

 

En av mina käpphästar är som jag också skrivit många gånger förut......... så tror jag att häxor i alla tider har använt sig av de växter som funnits runt omkring dem odlats och vuxit i deras närhet...... En kunskap som många gånger gått förlorad under århundradena......tidens gång.....och något jag anser att vi moderna Häxor borde ta lärdom av och anamma.

 

För varför betala dyra pengar för något som vi kan få helt gratis eller för en bråkdel av de summor vi nu betalar ?

Det enklaste att jämföra med är den vita salvian (Salvia Apiana ) som ju för många är ett måste vid olika former av rening, ritualer och magiskt arbete......

 

Alla de magiska egenskaperna som den salvian besitter, finns också hos vår egen inhemska kryddsalvia ( Salvia officinalis) som lätt odlas, växer och övervintras i vårt land....

Och som faktiskt odlades redan av våra anfäder.... Vikingarna.

 

 
 
 

 

För övrigt finns det närmare 1000 olika arter av salvia. Och att den Vita Salvian är extra helig för de nordamerikanska indianerna är helt naturligt, då den är inhemsk för dem.....

 

Visst är vit salvia både helig och magisk.....Jag använder den själv ibland i min Magi.....Men den är inte mer Magisk eller bättre än vår egen Kryddsalvia.

Och vad gäller växter för rening och skydd har vi många ”egna inhemska örter” som vi kan använda oss av.....exempelvis Enen som jag ju tidigare skrivit om i min blogg


 

 

Jag hoppas att du med detta inlägg fått till dig lite fler magiska växter

att använda dig av i ditt eget Magiska liv.


Må Gott <3 LUNA ©

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela