yule 2019

Publicerad 2019-12-28 16:51:15 i Högtider,

 
 
 
Så blev det äntligen Midvintersolstånd vår Yule......

Väntan är över, idag ska Gudinnan åter föda Solguden, 
ljuset kommer sakta men säkert äntligen återvända till oss igen. 
 
Jag började som jag brukar med min blot på morgonen. 

Hängde upp min hemmagjorda frökaka i päronträdet.
 
 
 
 
Tillsammans med äpplen, talgbollar och fyllda fröautomater.
 
 
 
 
Fyllde även marken till de alla andra djuren.....
 
 
 
 
Lade ut mina andra gotter till småfolket under fläderbusken och 
stälde ut gröten till gårdstomtarna.....
 
 
 
 
 Vi ställde in Yuleträdet som stod där i sin gröna skrud.....

( klär det gör vi senare den 24 december )
 
 
 
 
 
Jag tände Yulestubben ute i vår eld-kase
Vi hade en liten ceremoni..... 
Med önske ljus, yuleklappar och så avlutade vi med att dela på solbrödet.
 
 
På kvällen var det dags för vår Yule middag.
 
 
 
 
I år en kycklingryta med kanel och andra yulekryddor 
med ris och sallad.....
 
 
 
 
Som vi drack must och öl till.
 
 
 
 
Till desert vår variant på Yulestubbe med grädde och granatäpple.
 
 
 
 
Vi avslutade med att titta på en film,
en av våra favoriter.....
 
Magiska systrar.....
 
 
Extra roligt då jag ju ganska nyligen läst boken
"Kärlekens Magiska Regler"( The Rules of Magic ) av Alice Hoffman 
Magiska systrar baseras på hennes roman "Practical magic" 
som kom efter den jag nu läste,
också om systrarna som filmens systrar växte upp hos. 


Böcker och en författare jag varmt rekommenderar.
 
 
Så slutade min Yule 2019 

Må Gott <3 LUNA
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela