ÖrtHäxan tid att skörda.

Publicerad 2019-07-10 00:39:32 i Allmänt, ÖRTER,

(null)

Nu är det verkligen dags att börja skörda alla härliga vilda växter.

På promenaden hem från jobbet i morse hittade jag massor av fina exemplar att plocka.

(null)

Underbara röllekor både vita och rosa.

(null)

Gråbo en mycket användbar Häxört.

(null)

Groblad naturens mest användbara plåster...... dem både fryser jag hela och torkar...... i år är det också dags att fylla på Häxskafferiet med grobladstinktur.

(null)

Johannesört blommar för fullt,,,,, brukar jag göra smärtlindrande olja för artrit och artos leder..... i år blir det också salva.

(null)

Renfana "odödlighetens ört" kan magiskt användas till mycket bl.a skydd, fertilitet och mot ovälkomna andar.

(null)

Älgört naturens egen magnecyl.
Förra året fanns inte en enda planta men i år finns det ängar fulla.

(null)

Tistlar är något som alltid fascinerat mig. Jag tycker de har en speciell skönhet.

(null)

Tisteln betyder på blomster språket "jag ger aldrig upp"
Dessa kommer ju utvecklas och bli kardborrar med tiden och de är ju både envisa och sätter sig fast ordentligt både i kläder och hundpälsar.


(null)

Vill du läsa mer om de örter jag skrivit om i detta blogg inlägg kan du söka på örter och läsa lite historia och allt om hur de används både medicinskt och magiskt. Alla har egna blogginlägg utom tisteln som ju är ett stort släkte.
Må gott ❤️ 

Kommentarer

Postat av: NiklasTyreso

Publicerad 2019-09-08 22:54:44

Gråbo används för att ge drömmar. Den är väldigt effektiv och i gränslandet mellan dröm och verklighet upplever man även ofta spökerier. Jag drömmer intensivt varje natt i upp till en vecka efter jag druckit te på den. Det är jobbigt att drömma så mycket.

Renfana är bra mot barns upplevelser av spöken enligt Månssons En myckit nyttigh örta-book från 1640-talet.

Renfana ger en fin gul salva som läker ut många hudbesvär på fötterna.

Svar: Tack för informationen. Vad roligt med en så gammal örta-bok. Om du vill läsa mer om just gråbo har jag skrivit ett blogginlägg om den.
https://magisktliv.blogg.se/2016/february/grabo-haxornas-egen-vaxt.html
Och även om Renfana.
https://magisktliv.blogg.se/2018/october/renfana.html
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela