Väder och sånt......

Publicerad 2019-07-05 10:58:45 i Allmänt,

 
 
Vart tog värmen och sommaren ivägen?

I söndags då vi skulle ha HäxTräff i min trädgård var det strålande sol och 26-27° varmt.
 
Nu blev det mer en Admin träff då det endast blev vi två som är Admins i vår Häxgrupp.

Vi två hade tillsammans en härlig dag, med mycket prat och gemenskap.

Vi satt ute hela dagen......åt lunch....fikade.....och avslutade med middag.
 
Men redan nästa dag sjönk temperaturen rejält och det började regna.

Kylan och regnet har sedan fortsatt......
 
Inte vad jag önskade av min sista semestervecka. 
 
 
 
Jag älskar regn och är så tacksam över att vi slipper förra sommarens
otroliga torka.......
 
Med dessa stora skogsbränder och växlighet som dog,
så att maten försvann både för djur och människor.
 
Men varför måste det vara antingen eller?
 
Även denna sommar har varit extrem på ett annat sätt.......

Kyla och regn och så enstaka dagar med värme och sol......

Vid några har dessa dagar varit två - tre i sträck
och väckt hopp om att nu är det sommar...........
 
 
 
 
Fördelen med regn och kyla gör att all grönska frodas.
För min trädgård har aldrig varit så grön i julimånad.

Men alla träd och perenner visar tecken på "skador" från förra året.....

De har producerat massor av frön, blommar lite sämre
och inte alls med samma klara färger......
 
Exemplvis gäller det många av mina pioner som i år, 
istället för att bli laxrosa, ljust rosa eller klart rosa blivit nästan vita.
 
 
 
 
Det vi nu upplever, denna sommar kanske ändå är det som är svensk sommar?
 
Jag är nu nästan 60 år och har många sommrar som denna i "bagaget"

Ingen som den förra året vill jag minnas med sådan extrem torka i 4 månader.

Då jag var barn var det ju alltid "fint väder" på sommaren......

Eller naturligtvis inte......men jag brydde mig inte på samma sätt.
Det var sommarlov.....kompisar.....bad och lek.
 
 
 


Men som vuxen så minns man ju otaliga semestrar
som varit kalla och regnat bort.......
Då sommaren kommit då semestern var över.
 
Har nog denna sommar med några fina, varma perioder
insett att det som är mest frustrerande är
skillnad i temperatur från dag till dag.
 
26 ° på söndag, 15° på måndag.
 
Igår vaknade jag och det var 17° idag var det 8°

 
 
 
Det känns inte ok med 8° den 5 juli...... mitt i sommaren.

Funderar på om det är läge att plocka fram vinterjackan igen.
 
Idag ska jag dessutom på en 60 års fest utomhus..... inbjuden i april.......
 
Måste börja leta finkläder i min vintergarderob
eftersom jag annars kommer att frysa ordentligt
i den klänning jag planerade att ha på mig.
 
Och hålla tummarna för att det inte dessutom kommer ösa ned på festen......
 
Som då kommer bli mycket blöt, trots att det finns partytält uppsatta.


 
På måndag börjar jag jobba igen......

Tre veckor innan min nästa och sista semesterperiod börjar.

Undrar om jag fortfarande väntar och längtar efter sommaren då?

Eller om jag givit upp......

Resignerat eller packat kvasten och flugit till värmen.
 
Återstår att se......

Jag har för säkerhetsskull skaffat mig lite sommarlekyr.....


 
Som jag ser fram emot att få sätta tänderna i.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela