Häxans Ört......Salvia

Publicerad 2019-09-08 19:26:36 i ÖRTER,

 
 
För mig som ÖrtHäxa så känns det som ett måste att odla egen salvia.

Jag läste någon gång att en Häxa som misslyckas
med odling av just salvia är ingen riktig Häxa.

Det tror jag väl inte stämmer precis,
men visst känns det bra och extra häxigt då 
salvian växer grön och frodas i örtträdgården.
 
 
 
 
I år har det blivit riktigt mycket och jag har skördat massor.
Och mer blir det innan säsongen är helt över.

Jag låter alltid några plantor gå i blom,
dels för att de är så vackra och  så jag får frön till nya plantor.
 


 
Jag samlar in de torra blomställningarna innan de släpper sina frön.

Skakar sedan ned fröna i ett kaffefilter som är perfekta att förvara fröer i.
 

 
 
Så här på hösten torkar jag oftast mina små salvia buketter hängande inne.

 
 
Om salvia har jag skrivit i ett tidigare blogg inlägg.......

Där kan du läsa om salvians historia
och hur du använder den medicinskt och magiskt.
 
Länk till det inlägget hittar du här:
 
 
Och här har jag skrivit om Vit Salvia/ Salvia Apiana:
 
 
 
 
 


Kommentarer

Postat av: Wifeey

Publicerad 2019-09-17 01:24:12

Men woow så häftigt att du gör din egen salvia från grunden :D
Säljer du en bunt när den är färdig?

Gillar din blogg starkt

kram

Svar: Tack <3 Kul att du gillar bloggen. Nej jag säljer inte Salvia men känner att den blir extra Magisk då jag plockar från egna plantor sådda med egna frön.
Luna

Postat av: Lunares

Publicerad 2020-08-16 10:23:06

Vilken sorts Salvia är det du pratar om?
Är det Kryddsalvia?

Svar: Hej! I detta inlägg handlar det om vår inhemska kryddsalvia "Salvia officinalis". Jag anser att den är lika Magisk som den vita salvian "Salvia Apiana" De båda har samma egenskaper och också magiskt kan användas på samma sätt med samma resultat. / LUNA
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela