Ett lugnt och harmonisk hem.

Publicerad 2020-08-12 00:45:09 i Magi, ÖRTER,

 
Ett lugnt och harmoniskt hem är vad vi alla önskar oss.
 
Eller hur?
 
Att ha välstädat underlättar
och att rena ditt hem regelbundet lika så.

Allt består av ju energi.

Och den kan vara positiv eller negativ.

Människor, djur, föremål, växter, väsen,
ja allt sprider energi omkring sig.

Med exempelvis tankar, handlingar och sinnesstämningar

Energi utsöndras från allt.


Energi som är positiv eller negativ.


För mycket negativ energi påverkar oss och kan göra oss riktigt sjuka.
Och den drar dessutom till sig negativa krafter
och skadliga energier som vi klarar oss utan.


Att rena sitt hem då man flyttar in är i ett hus
eller lägenhet är att rekommendera.

Du vill ju självklart ta bort tidigare Hyresgästers energier
och ge plats för dina egna.

Andra tillfällen som jag rekommenderar rening är
exempelvis då du haft besök av sjuka personer,
som spridit sin sjuka energi i ditt hem.

Om du haft någon boende hos dig kortare eller längre tid.
Människor som kommer på besök lämnar alltid sina avtryck,
avtryck som vi kanske inte alltid vill ha kvar i våra hem
efter att de har lämnat det.

Om ni haft en period av gräl och osämja i familjen.

Eller om ni varit sjuka, är det idè att rena.

Negativ energi kan uppstå pga av sjukdom eller
av negativa känslor som har uppstått i rummet.

Annat som skapar negativ energi är smuts och damm,
instängda, mörka, stökiga och ostädade hem.

Där energierna har svårt att flöda fritt.

Energi stagnerar särskilt lätt i hörn och områden där vi sällan vistas.

Om du ofta känner dig trött och orkeslös i ditt hem
är det nog dags att rena det.

Jag gör oftast minst tre stycken stora reningar av mitt hem under ett år.

Vår, höst och till jul.

Men också ett antal mindre inte så omfattande.

 

 

Som i går.....


Då huset städats igenom ordentligt.

Mattorna tagits ut och piskats,
golven dammsugats och tvättats. 

Lösa textilier vädrats eller tvättats,
alla möbler dammats och växter fixats.


Jag  brukar stänga av alla brandvarnare,

och stänga alla fönster och dörrarna till de olika rummen. 


Sedan fyller jag ett eldfast fat med torkat enris och kryddsalvia,
som jag tänder på och sedan blåser ut elden 
så det bara glöder och ryker.

Går runt i ett rum i taget, medsols
och låter röken komma i alla hörn och vrår där negativ energi samlas.

Jag fokuserar helt på vad jag gör och mumlar tyst en ramsa 
om och om igen.....

"Nu rensar jag och tar bort allt ont och negativt......
Detta är mitt hem och bara det som är gott, kärlek och ljus får bo här. ”

Då alla rummen är färdiga är det dags för skydd.....

För att hindra dålig energi från att uppstå,
åter samlas och få fäste eller,
ta sig in utifrån.

Du kan använde dig av exempelvis olika kristaller örter och salt.......

Jag föredrar bergskristaller.....
som renar och drar till sig negativa energier......
Så jag har ett stort antal trumlade bergkristaller......
som jag innan min reningsritual renat och laddat med Sol och eller Månljus.

De svagaste punkterna för att försvara ditt hem är alla öppningar
som fönster och dörrar.....
och öppna spisar....

Samt hörn som familjen inte rör sig ständigt i.
I dessa kan jag hälla ur salt,
ställa en skål salt och/ örter eller lägga en bergskristall.

Man kan ju möblera hörnen så det går att ställa saker på möbler i dem.

Jag lägger oftast ut en bergskristall vid varje fönster,
lägger stenen i den vänstra hörnet av fönstret.
Samt ställer små skålar med salt och örter.

Drar små strängar med salt på var sida av tröskeln
i dörröppningarna till alla in och utgångar.

 

 
 
Idag har gjort kransar och små buketter av gråbo, myskmandra och lavendel.
 
 
 
 
Kransarna ska dra till sig dåliga energier,
osämja och groll som ju kan uppstå i familjen. 

 
 
 
Och istället sprida lugn och harmoni i vårt hem.
 
Just dessa örter hjälper till med det.
 
 
 
 Gjorde en liten ritual och band in den intentionen i dem.
 
 
 
 
Jag har fäst dem i lampor och gardinstänger
i våra olika rum och de doftar underbart av lavendel.
 
 
 
 
Vill du göra egna kransar med samma syfte,
men saknar just dessa växter eller kanske är allergisk mot gråbo.
 

Så kan du använda andra örter/ växter som exempelvis,
vänderot, sötväppling, rölleka, oregano, dragon,
johannesört, rosmarin, körvel, Björk
och citronmeliss för att nämna några.
 
Må GOTT <3 LUNA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2020-08-12 03:37:13

Jag renar också med salvia efter att vi städat "som vanligt" - eller ibland med Palo Santo. Problemet är att min man inte gillar lukten och klagar rejält när jag gjort det. Eftersom vi båda jobbar hemifrån nu iom Covid är det lite svårt att komma till. Men ibland känns det nödvändigt så jag passar på när han är ute och sen får jag ta klagomålen när han kommer tillbaka en eller två timmar senare ;). Jag har ametyster i nästan alla rummen. Känns som om det funkar bra för mig.

Svar: Hej <3 Du kanske kan hitta något att bränna som han också gillar.....Det är ju viktig då man delar hem med någon/ några. Ametister är en av mina favoriter :) liksom bergskristall och rosenkvarts / Kram LUNA
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela