Påskkärringar, Skärtorsdag, Blåkulla

Med god mat och påskgodis.

för att sedan på påskdagen återuppstå.
med sina lärjungar det som senare blev nattvarden.
att skärtorsdags natten var en ondskans natt.
Då alla ondskans makter släpptes fria,
så djävulen, trolltyg och Häxor var extra farliga.
påsksmällare eller genom att tända påskeldar.

Fähusen skyddades med kors och stål i tröskeln.
festade, åt drack och hade sex hela natten.
Enligt folktron flög de, ibland ridandes baklänges,
på kvastar, bakspadar och räfsor men vanligtvis på något levande
som exempelvis kor, getter, hästar eller människor.
Flygdonen smordes in med en magisk häxsalva.
Till dessa orgier lurade häxorna med sig små oskyldiga barn
och ungdomar som skulle invigas och tillbedja satan som de gjorde.
Något som ju går att läsa i de vittnesprotokoll
från 1600 talets häxprocesser i Sverige,
då mer än 300 människor avrättades.
280 av dem under åren 1668 - 1676
vad som brukar kallas den "stora skrällen"
Då rättegångar hölls och man med tortyr av olika slag,
och med vittnesmål från barn, ungdomar och vuxna
dömde 280 människor till döden.
Den sista dödsdomen kom år 1704
innan dödsstraffet för satanspakt avskaffades 1779.
Öns ursprungliga namn var på 1400 talet Blaakulla.
Ön ansågs av sjöfarare vara mycket farlig,
som ett tillhåll för häxor, där man lätt drabbades av stormar.
På 1500 talet börjar man kalla ön Jonffrwn ( Jungfrun )
Som ett noanamn, vilket är ett ord / namn man använder om "onda ting"
för att undgå fara och ondska.
Speciellt Djävulen hade många sådana noanamn.
Som den svarte, horn Per, den lede, Hin Håle, raggen och skam,
för att nämna några.
Så namnet Jungfrun kommit att ersätta Blåkulla,
som ansågs så onödigt och riskabelt att uttala.
Genom en sammanblandning av de båda namnen,
kallas ön därför idag för Blå Jungfrun.
Ön består av röd granit,
det finns släta berghällar, jättegrytor och grottor.
Där finns lummig örtrik ädellövskog och på öns södra udde
finns en stenlabyrint av okänd ålder.
En promenad genom labyrinten sägs bringa lycka.
Om man tar en sten med sig från ön,
så sägs det att man kommer att ha otur tills stenen återförs till ön.
Oskarshamns kommun får varje år en mängd stenar skickade till sig
av folk som påstår sig ha drabbats av oförklarlig otur
efter att ha tagit stenar med sig från ön.
Varje vår görs en resa där stenarna återförs till Blå Jungfrun.
Redan under slutet av 1800-talet började man anordna enstaka lustturer dit.
resorna dit fortsatte och från det att ön blev en nationalpark 1926,
Har besökarna ökat till 10 000 per år som mest.
Numera arrangeras sommartid dagsturer till ön från
Oskarshamn och Byxelkrok.
Överfarten tar ca 1 - 1 1/2 timme och passagerarna
får tillbringa cirka 3 1/2 timmar på ön innan det är dags för återfärd.
Guider från länsstyrelsen är bosatta på Blå Jungfrun under sommaren.
Dessa ger information till besökarna vid dess ankomst.
Det finns ingen försäljning av vatten eller mat på ön.
Besökarna uppmanas därför att ta med sådant själva.
Det som finns på ön är informationstavlor,
den utprickade vandringsleden, en vaktstuga samt ett antal torrdass.

Ursprungligen var det vuxna och ungdomar som klädde ut sig till påskkärringar,
men med tiden blev det mer av en barntradition.
En vanlig tradition i både Sverige och Finland.
Barn utklädda till påskkäringar, påskgubbar eller till exempelvis
katt, påskhare, påsktupp eller kyckling.
Går runt bland bostadshusen i kvarteret, ringer eller knackar på,
önskar glad påsk och överlämnar små gåvor.
Ofta består gåvorna av tecknade påskkort som de själva ritat.
I Finland överlämnas ibland istället videkvistar
Kvistarna anses jaga bort onda andar samt ge välsignelse och hälsa.
Barnen får godis, småpengar eller mindre gåvor tillbaka.
Som de lägger i kaffepannan eller korgen.
Man kan ju anse att det är en oskyldig tradition,
mina barn var alltid påskkärringar då de var små.
Men när jag nu vet att traditionen härstammar från Häxprocesserna,
känns det inte så söta och oskyldiga.
En lokal påsktradition som var vanlig vid 1800-talets slut och 1900-talets början
var att tillverka en halmdocka föreställande en påskkärring med kläder,
kvast, raka, väska och påskbrev, som sedan eldades upp på påskaftons kväll.