Litha 2022 Altaret och Ritualen

Publicerad 2022-06-23 10:27:44 i Högtider, Magi,

 
Jag försöker i möjligaste mån alltid
hålla en ritual i samband med en högtid.
Så även när denna soliga och varma Litha infaller i år.
 
Fatet på bilden har jag gjutit själv för några år sedan,
med hjälp av ett stort rabarber blad.
 
Resultatet får mig att tänka på Yggdrasil världsträdet,
som jag smyckat med blommor från trädgården.
 
 
På kvällen efter en sen Litha middag så bär jag ut
de av mina magiska föremål jag vill använda i ritualen.

 
Min "konstfäll" bekväm att sitta på och lätt att tvätta.
 
Min älskade trumma,
min kära vän som alltid är en viktig del i alla mina ritualer.
 
 
Var en fantastisk gåva av min älskade make.
 
Symbolerna har jag själv valt ut och målat på henne.
 
Vilket blev starten på vår intima syster och vänskap.
 
Hon vars röst bär över berg, sjöar, skogar och ängar.
 
Min Magiska följeslagare.
 
 
Jag dukar mitt altare.......
 
Vanligtvis har jag alltid med min Gudinna som jag tummat till i vit lera,
och mitt första och främsta skyddsdjur Ugglan med på ritualen.
 
 
Små kärl med vatten och salt.
En rökelsepinne.......denna är salvia.
 
 
Jag dukar också med de kristaller jag använder mig mest av,
Bergskristall, Ametist och Rosenkvarts.
Pentagramet på detta Litha altare är en ljusbricka i järn,
med symboler för Gudinnan snäckor
och för Guden ett horn.
 
 
Trollstaven är en av mina många, gjord från ett mycket gammalt äppelträd.
 
Jag använder denna gång också min klocka.
 
 
I kitteln har jag diverse örter att bränna.
 
 
Kalken är ett litet glas på fot med bubbelvatten.
 
 
Då börjar jag ritualen.......
 
Tänder rökelsen.
 
 
Drar upp cirken med min stav,
använder klockan för att bjuda in dem jag vill ska delta.....
 
 
Tänder örterna i min kittel......
 
 
 Gör den Magi jag planerat att utföra,
men som jag endast delar med min cirkel.
  
 
Sedan trummar jag en lång stund......
 
Innan det är dags att avsluta ritualen och bryta cireln.
 
 
Nu börjar mörkret sakta omsluta min Magiska värld.
 
Litha för detta år är snart över........
 
Må Gott 💜 LUNA
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2022-06-24 15:49:45

Du lägger alltid upp så fina bilder. 😊 Mina favoritkristaller är också rosenkvarts, ametist o bergkristall! 🙂 Härligt att bo så nära naturen som du gör. Själv är jag just nu tvungen att bo i en lägenhet "mitt i smeten" o jag har aldrig känt mig så långt från Moder Natur! 😭

Svar: Tack Anna <3 Det är tråkigt att du känner att du är så långt från "Moder Natur" Jag vet att jag numera är mycket privilegierad som bor som jag gör. Men de första nästan 40 åren av mitt liv bodde jag också i "lägenhet mitt i smeten" Då utnyttjade jag alla olika parker, gräsplättar, bergknallar i min omgivning. Gjorde många utflykter till skog, ängar och vatten. Min balkong var också min oas och mycket också min Magiska plats. Efter att ha bott här nu i över 20 år så har jag under många år byggt upp min Magiska plats så underbar som den nu är. Jag har ju även tre barn nu vuxna som en tid alltid kom i främsta rummet och behövde större delen av all min vakna tid, men nu har jag massor med egen tid och en man som "låter min Häxa"får leva och låter mig leva ut och utforska min Magi. Han är musiker har sina egna project. För mig bor Gudinnan Moder Jord inuti mig och är med mig var jag än är och var jag än bor. Hoppas du också hittar ditt eget sätt att leva ut och med din Magi, på dina nuvarande villkor. Kram <3 LUNA
Luna

Postat av: Anna

Publicerad 2022-06-27 20:58:34

Jag är uppvuxen på en gård på landet så kanske är det därför jag känner som jag gör...o så bott i hus med altan o trädgård de senaste 17 åren...en balkong hade varit fint! Men jag bor på tredje våning i en tvåa med integrerat kök på 45 kvm o varannan vecka har jag två tonårsgrabbar boende hos mig. 😅 Men jag har slängt ut en beställning till Universum så snart ordnar det sig! 😄 KRAM!!!

Svar: Anna <3 Då sker det säker snart. Kram LUNA
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela