Inför Samhain 2017

Publicerad 2017-10-30 11:00:55 i Högtider,

 
Imorgon är det dags igen.......då firar vi ännu en högtid Samhain......

 

Samhain uttalas ”SAOinn” och är egentligen namnet på månaden November på några keltiska språk.

 

I Skottland och betyder det ”slutet på sommaren”........Eftersom de gamla skottarna/ kelterna bara hade två årstider.....sommar och vinter......så betraktades början på vintern också som början på det nya året.

 

Samhains räknas som Häxornas och hedningarnas nyår........

 

 

 

 

Årshjulet har nu rullat ett helt varv.

 

Samhain är den tredje och sista skördehögtiden.......

Samhain tillhör Elementet Jord.......

Men är också en av Eldhögtiderna.

 Och som vid de flesta högtiderna kommer jag även denna gång tända en sabbatseld.......

 

 

Gränsen mellan vår värld och de dödas värld är som tunnast under denna tid på året.

 

Nu är tiden också extra gynnsam för astralresor, spådomar och kontakter med ande världen......

Död och offer är ett genomgående tema för Samhain......men för det behöver det inte vara mörkt och dystert, eftersom högtiden också lovar nytt liv efter döden.........mörker efter ljuset.

 

Vi sörjer våra döda..........men på samma gång firar vi deras liv......minns och högaktar.

 

 
Naturen håller på att med den slutliga förberedelsen inför vintervilan....... Den otroliga finalen i form av en otrolig kaskad av färger är nu över för denna gång........ vintern har kopplat greppet med mörker som tar över mer och mer för varje dag......kyla i form av morgonfrost.......Det luktar snö..... Och vi vet att hon snart är här..... Vinterns Sköna Gudinna Skade.......

 

Jag har som alla packat ihop min trädgård och förberett både den och mig själv fysiskt och mentalt för det som komma skall.......Jag har gått runt till mina otaliga träd jag har förmånen att växa i min stora trägård.......Kramat/ klappat dem och önskat dem en god sömn......och vintervila.......Jag har märkt att det uppskattas och hur viktigt det är att ingen glöms bort........

Det sista är skördat och vissa land är höstgrävda och förberedda för sådden till våren.......
ÖrtHäxan kommer under många månader inte få känna jordens kraft i form av jord under naglar och på knotiga fingrar.......den delen av min häxa får liksom min trädgård gå in i ett mediativt tillstånd och i stället läsa böcker och planera inför nästa säsong.

Samhain är en favorit Högtid...... som de flesta av dem ju faktiskt är........ färgerna från hösten hålls kvar i form av dekorationer orangefärgade pumpor, frukter, bär, höstlöv och kastanjer.....

Färgerna vi använder oss av är förutom orange........ Också svart, rött, mörkt lila,murrigt brunt och vitt som i benknotor, skallar och spökdräkter........ samt gult som i alla ljuslågor som vi tänder.

 

I min familj äter vi rätter med potatis, andra rotfrukter, kål och grönsaker.

 

Nötter av alla det slag och fröer i små skålar är ett måste.....Likaså både torkade och färska frukter.

 

 
 

 

Örter som förknippas med Samhain är exempelvis......

 

Höstblommor som höstaster, krysantemum, höstglöd och tagetes.

 

Frukt, bär och nötter som.......pumpor, äpplen, rönnbär, muskot, ekollon, hasselnötter, kastanjer och anisfrön.

 

Örter som kungsljus, malört, gråbo, salvia, vinruta, persilja, mynta, mejram, alruna och nattskata.


De flesta av dessa örter har jag skrivit om i min blogg...... om ni vill läsa mer om dem.....sök på örter.

 

 

 

Annars som vanligt anser jag att du kan använda dig av de örter du har till hands.......allt som känns rätt är det........ använd dig av ljus i alla färger.....och utför den Magi som du känner är rätt......

Dekorera och gör ditt altare extra vackert och festligt......bjud in vänner och ät god mat......

 

 Samhain är en Högtid för glädje, fest och gemenskap......liksom en tid för vila och eftertanke

 

 

 

Jag önskar er en riktigt Härligt Magisk Sabbat.

 

 

Här är några länkar till några av mina tidigare blogginlägg som kanske kan ge er lite inspiration.

 

 http://magisktliv.blogg.se/2016/october/samhain31-oktober.html

 

http://magisktliv.blogg.se/2016/november/samhain-2016.html

 

http://magisktliv.blogg.se/2015/october/mat-till-samhain.html

 

 

 

 

Tills Vi Möts Igen.....

 

Må Gott <3 LUNA ©

 

 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela