Hösten är här och tankarna går till Mabon.....Höstdagjämning.

Publicerad 2018-08-29 17:44:42 i Allmänt, Högtider,

 
 
 
Söndagen den 23 september så firar vi ännu en av våra högtider.

Det är höstdagjämning och vi kallar den för Mabon......
Den andra skördefesten......

Mabon betyder extra mycket för mig,
då det var den första högtid jag firade som Häxa.

Då jag ännu var så ny och så rädd att göra fel.......

Numera vet alla som känner mig att det finns inte längre för mig.

Jag har med åren och erfarenheten lärt mig att inget är fel.....

Så länge det känns rätt för dig själv.....

Det är Du som är bäst för din Häxa och Din Magi är rätt för dig.
 
Anledningen till att jag kom att tänka på Mabon idag är
för att nu känns det som om sommaren är över......
Hösten börjar göra sig påmind ordentligt.....

Mycket beroende på mörka och lite kyliga kvällar.

Vi har haft flera otroliga regn oväder.......
Då himlen öppnar sig......
 
Majestätiska dundrande åskoväder....
 
Och att det blåser en hel del......
 

Med tanke på vilken sommar vi haft ständig sol från slutet av april
till någon vecka in i augusti.......
med torka som följd av denna brist på regn.
 
Med härjande bränder i skog och mark.......

Totalt eldningsförbud i hela landet......

Är ovädren välkomna......

Men man bävar också lite över om hur hösten blir......

Kommer den bli som sommaren?

Helt olik allt annat vi tidigare upplevt.
 
 
Mabon är en högtid med nyckelordet balans.......

Det gäller att hitta jämnvikten och balansen i tillvaron.....
Reflektera över sitt liv och världen runt omkring oss.
 
 Höstdagjämning.......

Dag och natt är nu lika långa, men sedan tar mörkret över.

Lika mycket som jag älskar våren och sommaren och kommer sakna ljuset.....

Så välkomnar jag ändå Hösten med sin otroliga färgpalett......

Då man tänder ljus, kurar ihop sig i soffan och myser.

Jag hoppas vi får en riktigt härlig höst......

Men ännu är det Augusti några dagar till......

Ännu är det flera veckor kvar till Mabon......

Till höstdagjämningen.....



 
Då jag skrivit en del om Mabon tidigare så får ni här länkar.....
 
Kanske det kan ispirera er då ni planerar er Högtid. 
 
 

http://magisktliv.blogg.se/2015/october/min-glomda-blogg-om-mabon.html

http://magisktliv.blogg.se/2016/september/hostdagjamning-eller-hogtiden-mabon.html

http://magisktliv.blogg.se/2016/september/mabonen-hogtid-om-balans.html

 http://magisktliv.blogg.se/2016/september/da-ar-mabon-over.html

http://magisktliv.blogg.se/2017/september/hostdagjamningmabon-2017.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela