ÖRTHÄXANS TID

Publicerad 2019-06-08 18:44:28 i Allmänt, ÖRTER,

 
ÖRTHÄXANS TID

 

Idag tänkte jag inte berätta om någon särskild växts historia och Magiska egenskaper.

Nu i försommar tider är det mycket för ÖrtHäxan att göra.

Har man trädgård ”ska” det sås, planteras, grävas, plockas ogräs, förbättra jord, vattna och tusen andra saker.

 

 

 

Växter vilda i naturen ska plockas, torkas, mortlas/ eller inte, läggas i burkar........göras oljor, tinkturer och salvor.

HäxSkafferiet ”måste” fyllas på och allt ”måste” tas till vara nu när det är säsong.

 

 



Ibland tar det stopp även för en gammal Häxa som jag.......Man fullkomligt drunknar under alla måsten.

Som vanligt gör jag på mitt eget sätt........Jag har mitt skafferi och kompletterar med de växter som tagit slut eller blivit för gamla att använda.......Torkade örter till medicin bör förnyas helst varje år för att behålla kraften och sin medicinska verkan........Växter till Magi förnyas vid behov och kan användas under några år.
Jag märker alltid alla mina burkar med växtens namn och året den plockats.

 

 


I dett blogginlägg kommer jag i huvudsak fokusera på magi.

Nu är det ju så att jag just i år har en hel del tomma burkar att fylla......Detta beroende på att det ju var en sådan katastrofal sommar för all växtlighet förra året då det ju inte regnade från maj-sept i min del av Sverige. Då jag också genomgick en höftoperation i junimånad.

Visst händer det att jag också faller i fällan......ser bara alla måsten och allt jag är tvungen att göra, men oftast vaknar jag upp i tid och väljer i stället.......prioriterar vissa växter........ och uppfyller de krav jag själv önskar och som ger mig mest glädje.

För det tror jag är A och O...... att både föda och glädja sin Häxa och att njuta och ta tillvara på den tid man har för tillfället......istället för att stressa och jaga allt det man ”måste göra” för att vara en duktig och riktig Häxa.

 

 


Ofta ställs frågan  vilka som är de mest Häxiga växterna/ örterna?

Svaret är helt olika beroende på vilken Häxa du frågar........Vilka favoriter de har.

 

Jag tänker berätta lite om några av mina.......

 

Som kan passa bra att börja med för den som vill starta och bygga upp sitt eget Magiska skafferi.

Jag tycker att man ska välja sådant som är lätt att få tag i.......som går att köpa billigt.....eller att hitta och att själv plocka ute.

 

Jag tänker föreslå 13 stycken olika några kryddor, några örter, vilda växter och träd......Med några av dessa / eller alla så får du ett rejält basförråd för all upptänklig Magi.

 

 

Kanel:

 

Kanel styrs av Solen och tillhör elementet Eld. Den är helgad åt Gudinnorna Afrodite och Venus.

Listan över Kanels egenskaper är lång.
Den står för kärlek, lust och passion. För glädje, lycka och livslust.
Ger andlig utveckling och ökar den mediala förmågan.
Ger hälsa, klarsyn och medvetenhet........ Styrka, kraft och fysisk energi.
Används vid healing,vid drömMagi och skydd.
Står också för framgång, välstånd och pengar.

 

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Kanelens historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt

 

https://magisktliv.blogg.se/2016/may/kanelen-krydda-for-magi.html


 

 

 Kryddpeppar:

Kryddpeppar styrs av planeten Mars och Elementet Eld....... och är helgat till Gudinnorna Venus och Afrodite....
Kryddpeppar har många magiska egenskaper och kan användas vid många olika sorters magi.

Magi som rör exempelvis pengar, lycka, healing, rening, medkänsla, beslutsamhet, energi fertilitet, kärlek, sex och förnyelse....... m.m.

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Kryddpepparns historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt

https://magisktliv.blogg.se/2017/february/kryddpeppar.html

 

 

 Lagerblad:

 Lager styrs av Solen och elementet Eld och är också helgat åt Guden Apollon men även till bl.a. Gudinnan Artemis och Gudinnan Diana.

Lager står magiskt för odödlighet, berömmelse, bestående känslor, trohet, framgång, rening skydd och visioner.
Kan användas för många olika sorters Magi.....som ÖnskeMagi, KärleksMagi, SkyddsMagi och att sia, spå, förutsäga, se i drömmar, kort, runor e.t.c.

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Lagerns historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt

 https://magisktliv.blogg.se/2016/march/lager-en-magisk-vaxt.html

 

 

 


Kryddsalvia:

 

Salvia styrs av planeten Jupiter och tillhör Elementet Jord.
Salvia är en ört med många Magiska egenskaper...... som skydd, rening, healing och jordning.
En ört som ger dig hälsa och skönhet och kan användas i många olika sorters Magi....
som exempelvis kärleksMagi, önskeMagi......och som vit salvia vid rening.

 

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Kryddsalvians historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt

https://magisktliv.blogg.se/2017/october/kryddsalvia.html

 

 

 

 

Rosmarin:

 

Rosmarin tillhör Solen och styrs av elementet Eld..... Men växten är också starkt förbunden med Havet och Månen........och med Kärlek, Ungdom, Kraft och Skönhet.....

Rosmarin är helgad åt Gudomarna Afrodite och Venus.......åt Neptun och Poseidon....och Älvorna.

Rosmarin står också för skydd, rening, vitalitet, trohet, kärlek och fertilitet.......lycka, tur, energi och glädje.
Användbar i många olika sorters Magi.

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Rosmarinens historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt

https://magisktliv.blogg.se/2017/september/rosmarin.html

 

 
 
 

Citronmeliss:

Den tillhör Alla elementen så magiskt kan den användas till många olika sorters magi.
Det är en växt som också sägs påverkas av flera olika planeter som Venus, Neptunius, Jupiter och även av månen......
Kan därför användas till Mån-Magi.
Den är helgad åt bl.a. Nyfen Melissa, Gudinnan Diana och Gudinnan Freya.
Dess magiska egenskaper är också många.......står för Kärlek, Läkning och framgång.
För Ömsint kärlek och Healing.
Sägs lindra sorg, öka optimism, skapa växande tillit och ge förbättrad hälsa.
Används till kärleksMagi, spådomar, vid Dröm-Magi, Astralresor och andra ”vandringar”

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Citronmelissens historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt

https://magisktliv.blogg.se/2016/september/citronmeliss-en-frojd-for-hjartat.html

 

 

 

Gråbo:

Gråbo styrs av planeten Venus och tillhör elementet Luft
Den är helgad åt den grekiska Gudinnan Artemis och hennes romerska motsvarighet Gudinnan Diana.
Gråbo är en växt med mycket magi.....och kan också användas till många olika former av magi.
Till exempelvis skydd och rening.
Den sägs öka divinatoriska krafter d.v.s. att sia, spå, förutsäga, se i drömmar, kort, runor etc.
Gråbo är också en skyddsväxt mot onda ögat, förbannelser, bråk och osämja.... Skyddar den även mot bett från hundar, ormar, ödlor och drakar.

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Gråbons historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt

https://magisktliv.blogg.se/2016/february/grabo-haxornas-egen-vaxt.html

 

 

 
Rölleka:

Rölleka styrs av planeten Venus och tillhör elementet Vatten.
Är helgat åt bl.a. Gudinnorna Freya, Hel, Afrodite, Guden Hermes och åt älvorna.

Röllekans egenskaper är många....... som exempelvis skydd, rening, långvarig kärlek, motverkar negativitet, ingjuter mod och är också associerad med kronchakrat........ Och hjälper till vid ”jordning”

Den står för lugn, förnuft , förståelse.......Rölleka innehåller kisel.......skänker dig ljus, lyskraft och insikt.

 

Används i många sorters Magi så som KärleksMagi, SpådomsMagi, DrömMagi, SkyddsMagi och Healing.......Kan också användas vid BannlysandeMagi, AttraktionsMagi, Invigningar och ÄlvMagi.

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Röllekans historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt

https://magisktliv.blogg.se/2017/april/rollekaen-magisk-orten-haxa-inte-klarar-sig-utan.html

 

 
 

 

Brännässla:

Den styrs av planeten Mars, tillhör elementet Eld och är helgad åt asaguden Tor.

Nässlan används främst vid skyddsmagi, i eldmagi, vid rening och healing.
Det är en fantastisk ört som förstärker och förbättrar alla andra örters krafter och egenskaper

 

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Brännässlans historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt.
https://magisktliv.blogg.se/2016/april/brannasslan-en-akta-haxort.html

 

 


Daggkåpa:

Daggkåpa styrs av planeten Venus och tillhör elementet Vatten.
Den är helgad åt Moder Jord, Gudinnan Freya.

Används vid bl.a. kärleksMagi, fertilitetMagi, älvMagi skönhetsMagi och skydd.

 

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Daggkåpans historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt.
https://magisktliv.blogg.se/2017/may/daggkapan.html

 

Groblad:

Groblad styrs av planeten Venus och tillhör Elementet jord.
Örten är helgat åt bl.a. Gudinnorna Afrodite, Venus och Freya.

Förr trodde man att den medicinskt ökade fruktbarheten.......

Groblad står för beskydd, rening, healing styrka och att befria.

Den kan användas i diverse olika sorters magi som exempelvis ÖnskeMagi, SkyddsMagi, Rening och Healing

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Groblads historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt.
https://magisktliv.blogg.se/2018/may/groblad.html

 

 

 

 

EN:

Enens planet är Solen och den tillhör element Eld.

Enen är trollens och småfolkens träd.
Står för bl.a. för skydd och rening......ökar också psykiska krafter och förstärker förmågor.... Bra för att bryta förbannelser..... Används vid exorcism....penning och kärleksmagi.....

Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Enens historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt.

https://magisktliv.blogg.se/2016/february/enen-nordens-salvia-2.html

 

 

Björk:

Björken styrs av planeten Venus och tillhör alla Element.
Är helgad år Gudinnan Freya, Brigid och andra fruktbarhets gudinnor som Venus och Afrodite.

Den står för bl.a. renhet, hälsa, visdom, fruktbarhet, skydd och nystarter.
Och är mycket användbar för många former av magi.

 Länk till mitt tidigare blogginlägg där du kan läsa mycket mer om Björkens historia, och hur du kan använda den medicinsk och Magiskt.

https://magisktliv.blogg.se/2016/april/bjorken-frejas-trad.html

 

 

 

 

Många länkar blev det men det kändes rätt att lägga dem, då jag där skrivit mer utförligt om de kryddor, växter och träd jag tog upp i detta inlägg. Kryddorna både de torkade och ”de färska” går ju lätt att köpa för en billig penning.......Resten är ju så vanliga vilda växter att du ju hittar dem lätt under en vanlig promenad i parken eller skogen........Använd dem färska, torka eller frys in.

 

Jag plockar växter för magiskt bruk under alla dygnets timmar.....tidiga morgnar, under dagen, på kvällar och ibland även under ljusa sommarnätter.....men aldrig i mörker eller med ficklampa. Jag vill veta att jag plockar rätt och vill hitta de bästa exemplaren för mitt syfte. Aldrig heller i regn då örter bör vara torra då de plockas.

 

 


En ÖrtHäxa har enligt min mening ett ansvar både mot sig själv och andra så inget blir fel....... Då tänker jag förstås främst på örter som medicin.
Och eftersom vi värnar om Moder Jords natur så plockar man aldrig mer än man sedan använder.... och vi plockar våra örter varsamt.... vi bryter inga grenar.... skalar inte av bark från träd....väljer ut de exemplar som tilltalar oss men lämnar alltid några kvar och tänker på tillväxten..... balansen.
Vi plockar heller aldrig växter som är utrotningshotade eller fridlysta.

###



Vi är ännu i början av juni månad men högtiden Litha / Sommarsolståndet / Midsommar är snart här.

 
 
 

 

Litha som jag brukar fira är en riktigt Magisk Sabbat....

 

Precis som vid Samhain anses slöjan mellan världarna vara extra tunn just nu, och därför är det en bra tid för spådom.....

Och det lämpar sig speciellt bra också för ritualer för Kärlek, Hälsa och Fruktbarhet......Samt också Beskydd, Healing och Älvmagi.

Läkeväxter och växter för Magi är extra kraftfulla just nu och samlas därför in under dagen och natten vid sommarsolståndet........Hela dagen utnyttjas till att plocka Örter och annat......

Vakna tidigt och gå barfota i den magiska morgondaggen som sägs göra dig stark och frisk.... bota sjukdomar......... En del rullar sig nakna i den för att förstärka effekten.......

Samla dagg och magiska kulor av vätska från daggkåpor att använda senare.

 

 
 

Före kl 12 på dagen för sommarsolståndet samla 2 gråbokvastar och önskestenar.... häng en kvast på din dörr som en lyckobringare..... och använd en kvast att fläta in allt sådant du önskar bli av med som ….Sorg, sjukdom, dåliga vanor, brister, trötthet, ilska, irritation, mönster du vill bryta o.s.v. häng den ute och bränn den i elden du tänder för att hedra Solen under kvällen.

Önskestenar grävs fram före kl 12 vid Litha.....med din gräv käpp/ silversked gräver du försiktigt upp en gråbo med rötterna och gömd bland rötterna finns en bit glödande kol....som om du tar den i handen förvandlas till en grå sten.....samla alla små stenar som finns bland rötterna.....då alla går att användas endast en gång.....önska dig något och kasta din önskesten över vänster axel.....

Man kan även göra drömkuddar av gråbo.....

Ormbunks frön samlas in..... dessa gör dig osynlig......

Och andra Magiska favoriter som du har vill plocka och vill ska vara extra kraftfulla.

På natten vid midnatt samlar du in de sista riktigt magiska växterna....

flygrönn och flygfläder.......Som du funnit tidigare och lämnat till detta tillfälle.
Om du har egen mark/ eller tillstånd från ägare och träd.......klipps grenar från en, hassel, pil och ek.

 

Kärleksspådomar som är vanliga vid Litha..... var väl för gemene man säkert mestadels på skoj även om det ändå fanns lite allvar i dem......
En form av midsommarmagi finns fortfarande kvar i dag är att plocka blommor att lägga under kudden för att drömma om den man ska ”gifta sig med”.

Blommorna skulle enligt traditionen plockas under tystnad, bröts den var även magin bruten.
Antalet blommor som plockades varierar, men de vanligaste antalen är sju eller nio.
Ibland säger också traditionen man ska klättra över lika många gärdsgårdar som antalet blommor som plockas.

Jag har ju flera gånger tidigare berättat om de ” Nio Örternas Galder ”

De nio heliga magiska växter …...Kamomill, Vildapel, Grodblad, Nässla, Gråbo, Körvel, Fänkål, Nattskata och Vattenkrasse.

Seden att plocka nio eller sju blommor på midsommarafton sägs komma från bruket att plocka dessa nio heliga växter på sommarsolståndets morgon och binda dem till en kvast.
Och som sedan användes till diverse riter och ceremonier då firandet satte igång.
Kvastar med örterna hängdes också upp som skydd i husen, och torkades för framtida bruk för medicinskt och magiskt syfte.

En annan metod att finna sin tillkommande var att äta något väldigt salt, exempelvis saltad sill/strömming eller så kallad drömgröt, kokad på mjöl, vatten och salt.
Sedan skulle man gå och lägga sig utan att dricka.
Den blivande maken/ makan skulle då uppenbara sig i drömmen och erbjuda den sovande något att släcka törsten med.
Drycken kunde också säga något om huruvida det gemensamma livet skulle bli rikt eller fattigt.......
vatten, mjölk eller champagne?

 

Många tar renande bad i källor, åar, älvar och sjöar...... Men om du inte står på god fot med Näcken och andra vattenvarelser betänk att under kvällen/ natten är de extra starka och farliga för människor enligt folktron.

 

Ta en flygtur på kvasten….... Eller uppsök en kraftplats under denna natt och upplev hur den känns extra magisk.
Håll kanske en ritual där du skapar extra starka amuletter eller sitt bara och var där i nuet....


Litha är en vändpunkt......något vi säkert helst inte vill tänka på.....för nu vinner mörkret åter terräng över ljuset......
Utnyttja det till fullo och njut av det som återstår......

 

 

 


Jag hoppas ni alla får en underbar och riktigt Magisk sommar.

 

 

 Jag avslutar med att dela några länkar till andra inlägg från min blogg som rent allmänt handlar om ÖrtMagi, om hur och vilka örter du använder till ÖrtMagi, lite om odling enligt Månen m.m.

 

Praktisk och magiskt odlande....

https://magisktliv.blogg.se/2016/june/praktiskt-och-magiskt-odlande.html

 

Praktisk Örtmagi

https://magisktliv.blogg.se/2016/september/praktisk-ortmagi.html

 

ÖrtMagi med ÖrtHäxan

https://magisktliv.blogg.se/2018/september/ortmagi-med-orthaxan.html

 

 

 

Tills Vi Möts Igen.....

 

Må Gott <3 LUNA ©

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2019-06-08 22:33:39

Tack för all bra information! Ett riktigt önskeinlägg. Massor med matnyttigt och även väldigt bra med en guidning bakåt i bloggen!

Svar: Varsågod :) Kul att du gillade inlägget.
Luna

Postat av: Amy

Publicerad 2019-06-21 21:00:07

Hej! Som med det mesta, så hittar man det man söker precis i rätt tid i livet. Och den här bloggen med all fantastisk information är precis det för mig. TACK för allt matnyttigt och välformulerat. Älskar internethäxor!

Svar: Tack för fina ord <3 Kul att du hittade hit
Luna

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luna

Denna blogg handlar om mitt "andra liv" som Luna. Jag är Wiccan och Häxa, och jag vill berätta om det. Om högtider, örter, ritualer och annat magiskt i mitt liv.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela